Fotograaf Jan Theun van Rees, sinds jaar en dag gefascineerd door verborgen, verlaten en anderszins lege ruimtes, documenteerde de ellenlange verbouwingen van het Rijksmuseum, het Stedelijk, het Scheepvaartmuseum en andere cultuurpaleizen. Hij wachtte tot de bouwvakkers naar huis waren en legde de leegtes die hij aantrof vast in uitgebalanceerde, haarscherpe composities. De afwezigheid van kunstwerken was welhaast voelbaar op die foto’s. Ergens dus best logisch dat het idee ontstond om die ‘leegtes’ aan te bieden aan kunstenaars. Jan Theun selecteerde er veertien, hing bij ieder van hen een enorme fotoprint aan de muur en gaf daarbij de opdracht: “Doe er wat mee, reageer er op in jouw stijl. It’s all yours!” De resultaten van die wisselwerkingen werden vervolgens opnieuw uiterst secuur gefotografeerd en zijn nu als enorme blow-ups te zien in Loods 6 te Amsterdam. De veertien werken zijn net zo verschillend als de deelnemende kunstenaars maar vormen onmiskenbaar een serie. Wat ze gemeen hebben, naast Van Rees’ herkenbaar zachte ‘toon’, zijn de bijna Escher-achtige trompe-l’oeils. Dankzij geraffineerde composities en camerastandpunten zijn de grenzen tussen de oorspronkelijke foto’s en de ingrepen van de kunstenaars uiterst diffuus: waar het ene ophoudt en het ander begint laat zich niet één-twee-drie doorgronden. Dat maakt de foto’s tot visuele puzzels: je blijft kijken.
Afbeelding: Scheepvaartmuseum 2009, Jan Theun van Rees en Marieke van Diemen