Gistermiddag opende Guda Koster haar expositie Vals Plat in het piepkleine Stedelijk Museum van Vianen. Guda werkt al een leven lang met textiel, en daar is sinds enige jaren de fotografie als medium bijgekomen. Kort gezegd maakt ze foto’s waarin zij zelf figureert als drager van textiele vormen die niet of nauwelijks wat met ‘kleding’ te maken hebben. Abstracte constructies zijn het, in felle kleuren en/of grafische dessins die opgaan in de achtergrond of daarmee juist sterk contrasteren. Het werk is afgemeten en toch vrolijk, uiterst toegankelijk en altijd meteen herkenbaar als een ‘Koster’. De foto’s waren al nooit uitbundig, maar in deze nieuwe serie gaat Guda nog een stapje verder in haar minimalisme. Minder ‘verhaal’, meer pure vorm: abstracter, geometrischer, strenger zelfs, maar nergens zwaar op de hand. Wat op de foto’s te zien is lijkt in eerste instantie tweedimensionaal – de titel van de expositie is dan ook raak gekozen. Knipogen naar het werk van Daniel Buren, Sol LeWitt en Ellsworth Kelly (en zien we daar een vleugje Memphis?) zijn niet te missen, en dat is iets waar wij van Polderlicht doorgaans erg blij van worden.
Vianen. Als Amsterdammer wil je er nog niet dood gevonden worden. Vals Plat is een goede reden om het er toch een keer op te wagen.
Keep It Up | Orange Breeze | I Am Not Afraid