parklicht in ‘de dwars’

Afgelopen weekeinde werd de alweer 203e editie van dé buurtkrant van Amsterdam-Oost huis-aan-huis verspreid: Dwars door de Buurt. Met daarin een speciale Parklicht-bijlage (met daarin info over het project en de plattegrond) alsmede een interview door Arie van Tol:

Licht vervloeit met de omgeving

Van woensdag 14 tot zondag 18 november vindt in het Oosterpark de lichtkunsttentoonstelling Parklicht plaats. […] Ik spreek John Prop ruim een maand voordat het evenement gaat plaatsvinden in zijn woon-/werkruimte. Samen met Loes Diephuis vormt hij sinds 2001 de Stichting Polderlicht. ‘In 2001 was onze eerste lichtkunstmanifestatie in Oost. In het Polderweggebied – wat nu Oostpoort is geworden. We zijn inmiddels toe aan onze negende openlucht-expositie, en voor het tweede jaar achter elkaar in het Oosterpark.’

Inmiddels is lichtkunst in de open lucht op meerdere plekken in Nederland te zien. In onder meer Gouda, Schiedam en Eindhoven zijn er terugkerende manifestaties, en natuurlijk is er het jaarlijkse Amsterdam Light Festival, het ‘grote broertje’ van Parklicht. ‘Maar met gepaste trots mag ik wel zeggen dat wij toch echt de eerste waren.’ Bij het samenstellen van de expositie wordt gekeken naar zowel nieuwe kunstenaars als naar kunstenaars die eerder meededen. ‘Er is dit keer een bijdrage van een kunstenaar – inmiddels in de 70, de oudste, toen ook al overigens – die ook al bij de eerste keer (in 2001) een lichtkunstwerk bij ons heeft getoond. Het werken met mensen die je al kent heeft het voordeel dat je goed weet wat je kunt verwachten wat hun kunst betreft. En ze kennen in ieder geval de praktische obstakels van buitenkunst. Dit jaar zijn er drie kunstenaars die ook vorig jaar deelnamen. Maar die komen natuurlijk wel met een geheel nieuw lichtkunstwerk.’

In het Oosterpark zullen vijf avonden lang veertien lichtkunstwerken te zien zijn, van 18.00 uur tot 23.00 uur. Er zijn grotere en kleinere, opgesteld langs paden, in het groen, in het water en in en op de gebouwen. ‘Elf van de veertien kunstwerken zijn speciaal voor Parklicht gemaakt. Lichtkunst in de buitenruimte is vaak eenmalig, tijdelijk. Het is een wezenlijk onderdeel van lichtkunst dat het een bijzondere verbinding aangaat met de omgeving. Juist het feit dat licht vervloeit met de omgeving maakt lichtkunst bijzonder.’ Bij de keuze van kunstwerken en bij de keuze van waar in het Oosterpark een plek geschikt genoeg is wordt niet over één nacht ijs gegaan. Al vanaf een maand of negen vóór de tentoonstelling zijn Loes en John samen met de kunstenaars aan het overwegen waar hun werk het best tot zijn recht kan komen. ‘En uiteindelijk moet er dan ook nog een logische route voor de bezoeker uitrollen.’ Dat de omgeving belangrijk is staat buiten kijf. Maar is daarbij de natuur een grotere vriend van de lichtkunst dan de gebouwen in het park, vroeg ik mij af. John aarzelt niet: ‘Makkelijker dan natuur leent zich architectuur voor een verbinding met kunstlicht. Beiden zijn nu eenmaal menselijke vindingen. Daarnaast zijn er praktische overwegingen: in bomen zit nu eenmaal geen stopcontact, zo simpel is het.’

De praktische kant is nooit te veronachtzamen bij buitenkunst. Hoe de kwetsbare lichtkunst beveiligd moet worden is altijd weer een lastig vraagstuk. Medewerking van vrijwilligers en van de kunstenaars zelf is daarbij onmisbaar. ‘Bij een aantal kunstwerken staat tijdens de openingstijden van de tentoonstellingen een vrijwilliger die dienst doet als suppoost. Een aantal werken wordt elke dag na afloop ergens naar binnen gebracht, soms is daarbij de technische assistentie van de kunstenaar onontbeerlijk.’ De samenwerking met diverse instellingen in en rond het park is cruciaal. Ze staan allemaal genoemd in de bijlage. Bijzonder is dat Hotel Arena zelf in het kader van Parklicht een programma heeft op zaterdagavond waarbij de combinatie licht/muziek centraal staat. En ja, ik leg het hem in de mond, maar ik weet dat John het de komende weken vaak zal denken: ‘Als het maar een beetje schappelijk weer wordt van 14 tot 18 november, geen hoosbuien…’

[op de foto: een eerder werk van Parklicht-deelnemer Yasuhiro Chida]