Het is een van de meest bijzondere opdrachten waar ‘hij van Polderlicht’ ooit aan heeft mogen werken: Waakzaamheid tegen Schending van Mensenrechten, een schildering op een blinde muur aan de Tongersestraat/Kakeberg te Maastricht, op basis van een surrealistische pentekening van de Franse kunstenaar/illustrator Roland Topor. Bijzonder vanwege de onverminderd actuele inhoud: mensenrechten in het algemeen en vrijheid van meningsuiting in het bijzonder. Bijzonder vanwege schaal en locatie: vijftien meter hoog, op een prominente plek in de stad. En bijzonder vanwege het korte maar erg leuke (en van alcohol en sigarenrook doordrenkte) contact met monsieur Topor zelve.
Roland Topor had de pentekening, waarin een man op gruwelijke wijze monddood wordt gemaakt, vervaardigd voor een kalender van Amnesty International en het leek de Gemeente Maastricht een goed idee om, ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, de afbeelding te laten schilderen op een prominente plek in de stad. Tezamen met Arjan van Dam en Anne-Hilde Bruining werd de schildering in pakweg drie weken uitgevoerd en tijdig opgeleverd voor het Mensenrechten-jubileum op 10 december 1988. Roland Topor kwam naar Maastricht, toonde zich tevreden met het resultaat en ‘opende’ het ten overstaan van een paar honderd aanwezigen door met een zwierig gebaar zijn handtekening onderaan de schildering te zetten. Daarna gingen we met hem de stad in en werd het laat…
En toen was het plots 35 jaar later. De schildering was verbleekt en aangevreten door de elementen. Hoog tijd voor een restauratie, en daarmee kreeg deze eervolle opdracht een al bijna even eervol vervolg. De schildering was echter in dermate slechte staat dat voornoemde restauratie uitdraaide op een volledige remake. Iedere vierkante centimeter is opnieuw aangepakt; alleen Topors handtekening is nog zoals-ie in 1988 is gezet. Net als toen is de oorspronkelijke pentekening van pakweg een A4’tje ‘vertaald’ naar een geschilderd oppervlak van zo’n 135 vierkante meter. Het resultaat wijkt qua kleur en ‘kwaststreek’ wat af van de eerdere versie maar doet ons inziens niet minder recht aan de originele pentekening. De schildering is uitgevoerd met, opnieuw, Arjan van Dam en mooi op tijd klaar voor 75-jarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, op 10 december aanstaande. Met dank aan GroenLinks Maastricht, de Kunstwacht en Trimetal voor advies en steun.
De originele pentekening van Roland Topor: