Factor IJ, Pampuslaan 11 (IJburg), Amsterdam | 14 oktober – 12 november 2022
Een tentoonstelling met schilderijen en zeefdrukken (en enkele 3D-modellen) uit de nalatenschap van Wladimir Zwaagstra (1937-2019). Deze van oorsprong Amsterdamse schilder en graficus kende een abstract-geometrische minimal art-periode in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Zijn werk uit die tijd wordt gekenmerkt door composities van uiterst strak opgezette, monochrome vormen. Het is Concrete Kunst: een vorm van abstractie die uitsluitend naar zichzelf verwijst in visuele en materiële zin.
Zwaagstra werkte graag groot. Kleinere schilderijen waren vaak voorstudies voor monumentalere exemplaren: twee bij twee meter was geen uitzondering (“Ik moet altijd van die grote jongens maken.”) De grote formaten blijken het minimalisme danig te versterken: het is minimal to the max. Wat vooral treft is de precisie die uit het werk spreekt. De strakke, welhaast calvinistische esthetiek met slechts af en toe een vleugje speelsheid. En de onontkoombaarheid: zó moest het – en niet anders.
In samenwerking met de erven-Zwaagstra, en met steun van Gemeente Amsterdam stadsdeel Oost.
N.a.v. Maximaal Minimaal hebben wij Wladimir Zwaagstra postuum een eigen pagina bezorgd op Digitaal KunstBeheer (DKB), met CV en korte bio.
maximaal minimaal
Factor IJ, Pampuslaan 11 (IJburg), Amsterdam | 14 oktober – 12 november 2022
Een tentoonstelling met schilderijen en zeefdrukken (en enkele 3D-modellen) uit de nalatenschap van Wladimir Zwaagstra (1937-2019). Deze van oorsprong Amsterdamse schilder en graficus kende een abstract-geometrische minimal art-periode in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Zijn werk uit die tijd wordt gekenmerkt door composities van uiterst strak opgezette, monochrome vormen. Het is Concrete Kunst: een vorm van abstractie die uitsluitend naar zichzelf verwijst in visuele en materiële zin.
Zwaagstra werkte graag groot. Kleinere schilderijen waren vaak voorstudies voor monumentalere exemplaren: twee bij twee meter was geen uitzondering (“Ik moet altijd van die grote jongens maken.”) De grote formaten blijken het minimalisme danig te versterken: het is minimal to the max. Wat vooral treft is de precisie die uit het werk spreekt. De strakke, welhaast calvinistische esthetiek met slechts af en toe een vleugje speelsheid. En de onontkoombaarheid: zó moest het – en niet anders.
In samenwerking met de erven-Zwaagstra, en met steun van Gemeente Amsterdam stadsdeel Oost.
N.a.v. Maximaal Minimaal hebben wij Wladimir Zwaagstra postuum een eigen pagina bezorgd op Digitaal KunstBeheer (DKB), met CV en korte bio.