rooie waas

Om ramen te beplakken met gekleurde folie en daarmee het licht in een ruimte beïnvloeden is van zichzelf geen bijster origineel idee. Om er dan toch iets unieks mee te bewerkstelligen zijn schaalgrootte en locatiekeuze essentieel. En laat het met die aspecten nu méér dan goed zitten in de fantastische, über-monumentale Oude Kerk. De Italiaanse kunstenaar Giorgio Andreotta Calò beplakte alle ramen met een knalrode folie en liet de kerk verder de kerk: zo ‘leeg’ zagen we ‘m nooit eerder. Afgezien dan van dat alomtegenwoordige, broeierige rood dat als een photoshop-filter over alles heen ligt en een entiteit van zichzelf lijkt, aanwezig en ook weer niet. Van Christus’ bloed (de titel van het werk is Anastasis; Wederopstanding) via een ouderwetse doka naar de peeskamertjes om de hoek en weer terug: de associaties en referenties liggen voor het oprapen in dit lichtelijk hallucinante kunstwerk.

(Het gebruik van rood licht middenin het red light district zal ongetwijfeld de nodige discussie hebben opgeleverd tussen de curatoren en het kerkbestuur. De Oude Kerk is immers, naast een fijne plek voor hedendaagse kunst, ook nog steeds een in functie zijnde kerk: elke zondagochtend zijn er diensten. Navraag leert dat die diensten worden ‘bijgelicht’ met daglichtlampen die het rood wat verzachten. En daar valt wat voor te zeggen, want al na een kwartier in dit knalrode kunstwerk is de felle zomerzon een klap in het gezicht.)