powermask

Dat een week voor onze maskers-en/in-kunst-expositie Maskerade een tentoonstelling met min of meer dezelfde insteek is geopend in het Rotterdamse Wereldmuseum is puur toeval. Soms hangen bepaalde ideeën blijkbaar in de lucht… Hoe dan ook: een bezoekje aan Powermask was voor ons een absolute must. De Belgische mode-ontwerper Walter van Beirendonck, naar verluidt al zijn hele leven geobsedeerd door gezichtsbedekkingen, selecteerde vele tientallen ‘tribale’ maskers uit de collectie van het museum en combineerde die met foto’s, schilderijen, tekeningen, mode, ruimtelijke objecten, film- en muziekfragmenten uit de 20ste en 21ste eeuw. De expositie is overweldigend: sommige muren zijn, als bij een ouderwetse Wunderkammer, van plint tot plafond gevuld met véél. De meest fantastische maskers uit zo’n beetje alle uithoeken van de wereld hangen kriskras naast en tussen werk van (om maar een paar klinkende namen te noemen:) Keith Haring, Jean-Michel Basquiat, Cindy Sherman, Paul McCarthy, Robert Mapplethorpe, Diane Arbus, Victor & Rolf, Jean-Paul Gaultier en Van Beirendonck zelf. Aandacht is er uiteraard voor Picasso die, net als tijdgenoten Braque en Matisse, na het zien van Afrikaanse kunstvoorwerpen de kubistische kant opging en daarmee de Westerse kunst voorgoed veranderde. Actuele issues als kolonialisme en cultural appropriation worden slechts zijdelings aangestipt en da’s maar goed ook: Powermask is vooral een feestelijke tentoonstelling; een multi- en intercultureel gemaskerd bal vol feestneuzen en andere vreemde snuiters.