groeten uit gent!

Het SMAK bestaat twintig jaar. Het Gentse museum viert dat met een tentoonstelling van maar liefst tweehonderd schilderijen, tekeningen, sculpturen, installaties en videowerken uit de eigen collectie. Highlights For A Future (de titel verwijst naar een mogelijk groter gebouw in de toekomst) is geen blockbuster-expositie maar een eigengereide hutspot waarin zo nu en dan een Grote Naam als Francis Bacon of Gerhard Richter opduikt maar die vooral werk toont van makers, waaronder uiteraard een flink percentage Belgen, waar we nog nooit van hadden gehoord. De kunstwerken zijn zeer fraai bij elkaar geplaatst, vaak meer op basis van visuele kenmerken dan op thema: het gebodene vliegt alle kanten op. Er zit weliswaar nogal wat schouderophaal-spul tussen (vinden wij dan, hè) maar ook genoeg moois om de trip zuidwaarts te rechtvaardigen. Een paar voorbeelden:

Het eerste werk dat we zien staat/hangt bij de overburen, in het MSK, en is het grootst van allemaal: The Aeromodeller van Panamarenko is een uiterst fragiel ogende houtje-touwtje zeppelin die maar nét tussen de robuuste Dorische zuilen van het atrium past.

De glitterwolk-op-de-vloer van Ann Veronica Janssens zagen we eerder dit jaar al in De Pont, maar hier werkt-ie (nog) veel beter: de combinatie met de ‘Pollock’ van Art & Language maakt er een abstract-expressionistisch feestje van.

Wim Delvoye combineert landbouwwerktuigen met decoratieve dessins. De betonmolen met uit houten gesneden bloemmotieven is goed, de schoppen met daarop heraldieke wapens zijn zo mogelijk nog beter.

Een zwikje meesterwerken van onder meer Andy Warhol, Keith Haring en Sol LeWitt staat onder een tropisch hutje met een rieten dak opgesteld. De werken (allemaal originelen uit de SMAK-collectie) zijn zogenaamd opgekocht door een Afrikaanse verzamelaar met smaak en een goede investeerdersneus. Dit heuse Gesamtkunstwerk, een installatie van Nedko Solakov, vormt een bitterzoet spiegelbeeld van de globale, zich alles toeëigenende kunstmarkt.

Letters From Baghdad is een serie van 65 tekeningen op A4-briefpapierformaat, gemaakt door de beeldhouwer Salam Atta Sabri tijdens een extreem gewelddadige periode in de Iraakse hoofdstad. Desondanks zijn het verfijnde pentekeningen, heel grafisch, soms bijna stripachtig.

Tenslotte nog het allerkleinste werkje van allemaal: een gelijkzijdig driehoekje op de muur. Twee ribben zijn getekend met grafiet, de derde is de grafietstift zelf. In dit kleinood van Charbel-Joseph Boutros vinden vorm en materiaal elkaar in een ijle oer-geometrie.

Foto boven: Daniel Buren – Le Décor Et Son Double (detail), replica van een installatie in het huis van de Gentse familie Herbert.
Foto’s beneden, vanaf linksboven met de klok mee: Panamarenko – The Aeromodeller | Wim Delvoye – Betonmolen Met Zesenzeventig Schoppen (detail) | Charbel-Joseph Boutros – Dead Drawing | Een kijkje tussendoor bij de overburen, het Museum Voor Schone Kunsten | Ann Veronica Janssens – Untitled (Blue Glitter), met op de achtergrond Art & Language – Picasso’s Guernica In The Style Of Jackson Pollock